Vampire the Masquerade var det första bordsrollspelet i sann skräckanda och det har omdefinierat en hel genre samt influerat mycket av den vampyrkultur som vi ser idag. Det skapades av Mark Rein-Hagen och utgavs av White Wolf Publishing 199. Spelet blev en omedelbar succé med sin mörka ton och kontroversiella tema. Spelet utspelar sig i en mörk alternativ version av den moderna värld som vi lever i, ett fiktivt universum som kallas för “World of Darkness”. Spelaren tar sig an rollen som vampyr eller “Kindred” som de också kallas för och spelet går ut på att manövrera sig igenom en värld av vampyrpolitik, våldsamma möten och nattliga eskapader.
Ursprungligen var Vampire the Masquerade ett bordsrollspel. Detta finns i fyra upplagor, det femte kommer ut sommaren 2018, men det finns även flera antal böcker, serietidningar och tv-spel baserade på samma universum. Allt som allt har det sålts över 8 miljoner upplagor världen runt. Kanske behövde White Wolf Publishing en finansiering via ett företagslån för att göra succén till verklighet? Mark Rein-Hagens omtolkning av vampyrer och andra övernaturliga väsen var banbrytande på 90-talet och fortsätter att inspirera vampyr-fiktion ännu idag. Tv-serien “True Blood” och filmserien “Underworld” tar båda mycket inspiration från Vampire the Masquerades gotiska punkstil. Och inte bara filmer och serier, även mode, litteratur och klubbkultur har blivit influerade av Vampire the Masquerade.Det är ingen tvekan om att Mark Rein-Hagen var och kommer att förbli en viktig och inflytelserik figur inom genren.
Vampire the Masquerade var inspirerat av rollspel som “Call of Cthulhu” och “RuneQuest” samt Joseph Campbells verk. Rein-Hagen tog beslutet att göra spelaren till en vampyr istället för en vampyrjägare eftersom att han ansåg att jägarrollen var alltför repetitiv och till slut skulle bli tråkig. Vad som gjorde att Vampire the Masquerade stack ut från mängden i jämförelse med andra bordsrollspel på marknaden var delvis på grund av Rein-Hagens beslut angående spelets narrativa fokus. Bordsrollspel som släpptes innan Vampire the Masquerade fokuserade i regel på “dungeon crawling” och inte en berättelse.
Vampire the Masquerade förde mycket nytt till marknaden och har hjälpt forma rollspel och vampyrkultur. människor som blir sjuka av sol är knappast någonting nytt, men Vampire the Masquerade är en kultklassiker av en anledning. Aldrig tidigare har ett bordsrollspel varit så “mörkt” och Rein-Hagens World of Darkness fortsätter att fascinera folk ännu idag. Det ska bli spännande att få se spelet i ny tappning i sin femte utgåva.